W dniu 24 lipca 2019 r. Komisja Europejska opublikowała komunikat zawierający Wytyczne dotyczące udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich. Wytyczne stanową realizację innego komunikatu, dotyczącego stosunków między UE a Chinami („UE-Chiny – perspektywa strategiczna”), w którym przedstawiono możliwości i wyzwania w zakresie wzmocnienia współpracy UE z Chinami. Wytyczne zawierają praktyczne wskazówki dla unijnych zamawiających dotyczące elementów, na jakie instytucje zamawiające powinny zwracać uwagę w przypadku ubiegania się o udzielenie zamówienia przez podmiot z państwa trzeciego, oferujący towary spoza UE.
Autorką wpisu jest Adriana Gostępska
Zgodnie z najnowszym orzeczeniem KIO obowiązek weryfikowania poprawności obliczenia ceny oferty przez zamawiającego dotyczy również wynagrodzenia ryczałtowego, a charakter kosztorysów dołączonych do oferty wskazującej na wynagrodzenie ryczałtowe, jest wiążący.
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Decyzja o wyborze trybu postępowania w momencie planowania udzielenia zamówienia publicznego nie zawsze jest oczywista. Zamawiający często wahają się pomiędzy wyborem trybu znanego i w miarę szybkiego, a trybem mniej powszechnym, lecz często bardziej adekwatnym w danym stanie faktycznym. Dzisiaj w dzienniku Rzeczpospolita ukazał się mój artykuł, w którym analizuję wybrane tryby od strony praktycznej. Mam nadzieję, że przeprowadzona w nim analiza będzie dla Państwa przydatna. Polecam lekturę
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Konieczność komunikowania się w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pomiędzy zamawiającym a wykonawcami niejednokrotnie sprawia trudności nie tyle natury prawnej co technicznej. Z tego względu zarówno zamawiający, jak i wykonawcy postrzegają elektronizację zamówień raczej w kategoriach uciążliwego obowiązku niż ułatwienia – wbrew intencjom (unijnego) ustawodawcy.
Autorką wpisu jest Adriana Gostępska
Zgodnie z najnowszym orzeczeniem TSUE zamawiający jest uprawniony samodzielnie ocenić powagę ewentualnych naruszeń zawodowych dokonanych przez wykonawcę i na tej podstawie wykluczyć go z postępowania przetargowego.
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »