Witamy w Nowym Roku!
Na początek roku 2017 wpis o innej formule niż zwykle. Postanowiliśmy, że w tym roku będziemy zapraszać na naszego bloga gości. Będą nimi m.in. nasi klienci lub uczestnicy prowadzonych przez nas szkoleń z cyklu Akademia EuroZamówień. Porozmawiamy z nimi o ich praktycznych doświadczeniach wynikających z udziału w rynku zamówień publicznych. Naszym pierwszym gościem jest Szymon Janicki, członek zarządu MyNetwork, firmy dostarczającej rozwiązania w obszarze HR i nowych technologii.
Proszę powiedzieć na początek kilka słów o Państwa firmie.
Grupa kapitałowa MyNetwork jest obecna na rynku od ponad 14 lat. Jej udziałowcami są trzej współzałożyciele: Rafał Niesłuchowski (CEO), ja (VP Sales and Marketing) oraz inwestor kapitałowy – Rafał Sonik (seryjny przedsiębiorca, aktualnie jadący w rajdzie Dakar). Poprzez kilka marek oferujemy usługi wspierające organizacje w obszarze wykorzystania nowych technologii w HR. Do naszego portfolio należą: HCM Deck – system z obszaru data-driven HR, wspierający zarządzanie miękkim HR, MyNetwork Learning – wiodący dostawca rozwiązań e-learning dla biznesu w Polsce i Europie, ERS - agencja rekrutacyjna specjalizująca się w projektach IT oraz Kurs BHP – przyjazne obowiązkowe szkolenia BHP online zakończone certyfikatem
Czy korzystacie z zewnętrznego finansowania?
Nasz firma, poza wkładem finansowym inwestora, od początku finansowana jest z bieżącej działalności.
Czy MyNetwork bierze udział w zamówieniach publicznych? Jeśli tak, to jak często?
Tak, głównie w obszarze związanym z projektami e-learning. Składamy 3-4 oferty w roku.
Jaki procent ogólnej sprzedaży pochodzi z udziału w zamówieniach publicznych?
Ze względu na relatywną niszowość e-learningu, zamówienia publiczne w tym zakresie są nieregularne. Przychody z zamówień stanowią średnio 5-15% rocznych przychodów Grupy.
Czy zdarza się, że wiecie o konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w którym moglibyście startować, ale jednak nie decydujecie się na udział?
Zdarzają się takie przypadki. Zasadniczo jednak staramy się startować w każdym, który jest zbieżny z profilem naszej działalności, bo przecież nigdy nic nie wiadomo… Przykładem może być ostatni projekt; wnioskując po wysokości zabezpieczenia, wyceniany był na kilkadziesiąt tysięcy złotych, co – patrząc na zakres – było kwotą zdecydowanie zaniżoną. Złożyliśmy ofertę na blisko pół miliona złotych. Ku naszemu zaskoczeniu zamawiający poinformował, że nasza oferta (jedyna) została wybrana. Powtórzę zatem: nigdy nic nie wiadomo...
Co bywa powodem rezygnacji?
Rynek rozwiązań jest dość hermetyczny, a liczba rozwiązań – ograniczona. Zdarza się, że SIWZ wskazuje na określone rozwiązanie czy sposób realizacji – nie twierdzę, że celowo, może to po prostu wynikać z określonych doświadczeń autora SIWZ. Oczywiście SIWZ w teorii jest tak napisany, że może startować każdy, natomiast widać w nim inspiracje konkretnym rozwiązaniem.
Co decydowało o niewybraniu Waszej oferty w tych postępowaniach, w których braliście udział?
W dużej mierze cena. W zakresie rozwiązań e-learning, jako lider rynku, nie jesteśmy w stanie konkurować z mniejszymi firmami, freelancerami. Koszty, jakie ponosimy na działalność R&D oraz związane ze skalą Grupy (70 osób), nie pozwalają nam na oferowanie tak niskich cen jak wspomniana konkurencja.
Czy korzystacie z odwołań? Jakie są Wasze doświadczenia?
Korzystamy, a doświadczenia są oczywiście różne – były przypadki w których osiągnęliśmy pożądany efekt, ale byłe też takie, gdzie tego efektu nie było. Jesteśmy zdania, że zawsze, gdy tylko jest możliwość, aby zawalczyć o zamówienie, należy to zrobić. Zazwyczaj zresztą robimy to z Wami.
Co Was szczególnie frustruje w systemie zamówień publicznych? Może coś należałoby poprawić?
Z jednej strony rozumiemy konieczność systemu oceny ofert, pozbawionego subiektywności i odwołującego się do twardych kryteriów, co przynajmniej w teorii zapewnia obiektywność. Z drugiej jednak strony chcielibyśmy, aby takie kryteria jak jakość, walory estetyczne itp. też mogły być brane pod uwagę, bo między innymi tym wygrywamy na rynku komercyjnym.
Jako że jest Pan gościem bloga – czy czyta Pan jakieś profesjonalne blogi? No i czy zagląda Pan czasem na nasz serwis?
Tak oczywiście. Na Waszego bloga też często zaglądam. Jesteście dla nas cennym źródłem wiedzy – dzięki tekstom publikowanym tutaj, w różnych innych kanałach social media, ale także (a może głównie) dzięki wspólnie realizowanym projektom w zakresie naszej działalności na rynku zamówień publicznych.
Czego można życzyć Państwa firmie na rok 2017?
Sukcesu w wejściu na globalny rynek z systemem HCM Deck, który uważamy za jeden z kluczowych elementów rozwoju Grupy w najbliższym okresie.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Tomasz Zalewski


Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »