Współautorami tego wpisu są: Paulina Józefczuk i Piotr Kunicki.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 10.03.2015 r. (sygn. akt XVII AmA 73/13) stwierdził, że „W ocenie Sądu działania powodów, polegające na zawarciu porozumienia w celu przedstawienia wspólnej oferty w ramach przetargu, nie naruszają powołanego przepisu (art. 6 ust. 1 pkt 7 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - dod.). W tym zakresie Sąd podziela stanowisko powoda (...) sp. z o.o. Jako zakazane w rozumieniu ustawy można uznać jedynie te porozumienia, które zawierane są przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu osobno (…) Zatem, co do zasady, naruszeniem zakazu porozumień nie będzie działalność konsorcjów przetargowych, tworzonych w celu wspólnego przedłożenia ofert. Warunkiem dopuszczalności konsorcjum jest to, aby uczestnicy konsorcjum wystąpili z jedną wspólną ofertą, a nie tylko uzgodnili warunki własnych ofert.”
W dotychczasowym orzecznictwie Prezes UOKiK prezentował stanowisko, zgodnie z którym zawarcie umowy konsorcjum w celu wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia nie naruszało zakazu zawierania tzw. zmów przetargowych co do zasady wyłącznie wówczas, gdy żaden z konsorcjantów samodzielnie nie był w stanie spełnić warunków udziału w postępowaniu albo zamówienia wykonać. Czy więc przytoczony wyrok spowoduje zmianę stanowiska Prezesa UOKiK w tym zakresie?
Współautorami tego wpisu są Piotr Kunicki i Paulina Józefczuk.
Nic nie wskazuje na to, aby temat zmów przetargowych był tylko chwilową modą. Tytułem przykładu można wskazać chociażby na decyzję z dnia 23 stycznia 2014 roku, którą Prezes UOKiK ukarał sześciu przedsiębiorców karą o łącznej wysokości przekraczającej ćwierć miliona złotych za „niedozwolone wpływanie” na wyniki zamówień publicznych na utrzymanie zieleni przydrożnej i czystości pasów drogowych zarządzanych przez GDDKiA w woj. łódzkim. Dnia 18 lutego 2014 roku Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania, które sprawdzą, czy doszło do zmowy przedsiębiorców startujących w przetargach organizowanych przez Agencję Mienia Wojskowego oraz jednostkę wojskową w Warszawie.
W czwartek 11 kwietnia 2013 r. wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Prawników Przedsiębiorstw zorganizowaliśmy śniadanie biznesowe dotyczące ryzyk antymonopolowych i karnych w zamówieniach publicznych. Z punktu widzenia prawników in-house, ryzyka te są o tyle poważne, że w wielu przypadkach nie mają oni bezpośredniego wpływu na działania zatrudnionych w firmie przedstawicieli handlowych, którzy w pogoni za wynikami sprzedaży niejednokrotnie uczestniczą w niedozwolonych porozumieniach przetargowych. W takim przypadku niezwykle istotne jest edukowanie kadry handlowej poprzez wdrażanie odpowiednich programów compliance.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »