Niedawna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych przyniosła ważne zmiany w zakresie możliwości korzystania z potencjału osób trzecich. Wygenerowała jednak także szereg wątpliwości dotyczących wykorzystywania potencjału osób trzecich w ramach przetargu ograniczonego i innych postępowań dwuetapowych. W szczególności dotyczyło to tego, czy można powoływać się na zdolności innych podmiotów w celu uzyskania lepszej oceny w ramach kryteriów selekcji i zakwalifikowania się na tzw. krótką listę. Od 14 grudnia br. wątpliwość ta znika za sprawą wejścia w życie ustawy z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Mimo, że prawne regulacje dotyczące dialogu technicznego zaczną obowiązywać w polskim porządku prawnym dopiero 20 lutego 2013 r., zamawiający mogą z tej instytucji korzystać już teraz. Wynika to z samych dyrektyw zamówieniowych i nie jest zakazane przez obowiązujące aktualnie przepisy. Co więcej, okazuje się, że dialog techniczny nie jest regulowany w przepisach krajowych innych państw Unii Europejskiej*, co w żaden sposób nie ogranicza jego stosowania. Pod tym względem, jednym z ciekawszych jest przykład brytyjskiego systemu prawa zamówień publicznych, w którym mimo braku specjalnej regulacji, stosowanie dialogu technicznego jest wręcz promowane przez rząd, m.in. poprzez wydanie specjalnych wytycznych, zachęcających do jego wykorzystywania. Ich lektura może być interesująca dla uczestników polskiego systemu zamówień publicznych - zachęcam do samodzielnej analizy, a poniżej zamieszczam kilka swoich przemyśleń.
W ostatnim numerze Informatora Urzędu Zamówień Publicznych (nr 5, maj 2011) ukazał się artykuł zatytułowany „Procedura dialogu konkurencyjnego w europejskim prawie zamówień publicznych”. Niestety, jedna z najciekawszych kwestii dotyczących dialogu – kwestia etapowania dialogu uregulowana w art. 29 ust. 4 Dyrektywy 18/2004 – nie została w ogóle poruszona. A temat jest aktualny, zwłaszcza w obliczu planowanej nowelizacji prawa zamówień publicznych, która ma dotyczyć także przepisów o dialogu konkurencyjnym.
Czy w dialogu konkurencyjnym, po zakwalifikowaniu wykonawców, można tak ukształtować procedurę, aby rozmawiać tylko z tymi wykonawcami, którzy proponują rozwiązanie interesujące zamawiającego?
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »