Od 18 kwietnia 2018 r. wykonawcy są zobowiązani składać Jednolity Europejski Dokument Zamówieniowy (JEDZ) w formie elektronicznej, o ile: postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte 18 kwietnia br. lub później oraz wartość tego zamówienia przekracza progi unijne. Do tej pory dokument ten był składany w formie pisemnej. Każda zmiana wymaga zmiany nawyków i rodzi ryzyko popełnienia błędów. Jednak w tym przypadku nie wydaje się, aby zmiana była trudna do wdrożenia w praktyce. Elektronizacja zamówień publicznych ma uprościć postępowanie i poprawić dostęp do zamówień dla małych i średnich przedsiębiorstw. Uproszczenie nie może zatem polegać na komplikowaniu.
Coraz mniej postępowań wszczyna się w trybie przetargu ograniczonego. W okresie od 1 stycznia do 19 kwietnia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 313 ogłoszeń o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego. W tym samym okresie 2016 r. ogłoszeń tych było 562 – nastąpił zatem spadek o 45%. Analogiczna statystyka dla ogłoszeń poniżej progów unijnych publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych to 125 ogłoszeń w 2017 r. i 216 ogłoszeń w 2016 r. – spadek o 42%.
Na niedawnym spotkaniu w ramach Akademii EuroZamówień rozmawialiśmy o Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówieniowym (JEDZ). Mówiliśmy m.in. o możliwości elektronicznego wypełniania dokumentu przy pomocy specjalnego serwisu przygotowanego przez Komisję Europejską. W ramach dyskusji okazało się, że niestety z doświadczeń uczestników spotkania wynika, że JEDZ przygotowany za pomocą tego serwisu może zawierać błędy!
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach Akademii EuroZamówień, naszego cyklu szkoleń poświęconego prawu zamówień publicznych. Już 29 listopada porozmawiamy na temat Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówieniowego. Rejestracja trwa.
W dniu 22 czerwca 2016 r. Sejm rozpatrzył 120 poprawek wniesionych przez Senat do projektu nowelizacji ustawy Pzp. Część z nich przyjął, część odrzucił. Oznacza to zakończenie prac nad nowelizacją, która teraz trafi do podpisu Prezydenta. Jednak dopiero dzisiaj na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazał się tekst jednolity nowelizacji przygotowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu. [Aktualizacja 13.07.2016 r.] 13 lipca 2016 roku nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) i wejdzie w życie 14 dni później, tj. 28 lipca.
Coraz bliżej finał prac nad nowelizacją ustawy Pzp, której głównym celem jest transpozycja nowych dyrektyw zamówieniowych Unii Europejskiej. Pojawiają się w związku z tym pierwsze głosy dotyczące oceny przewidywanych skutków tych zmian w praktyce, a w szczególności zrealizowania postulatów szerszego otwarcia zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jakie zatem zmiany mają znaczenie dla takich przedsiębiorstw?
Trwają prace nad nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych. Tymczasem coraz bliżej dzień 18 kwietnia 2016 roku. To nie tylko termin na transpozycję do krajowego porządku prawnego regulacji zawartych w nowych dyrektywach zamówieniowych – co powszechnie wiadomo – ale także data, od której należy stosować określony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Wybrane linki dotyczące prawa zamówień publicznych opublikowane w styczniu 2016 r. z krótkim komentarzem. Więcej informacji nt. tego cyklu oraz linki do bezpośrednich źródeł tego wyboru w pierwszym wpisie.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »