Wspólne ubieganie się przez wykonawców o zamówienie publiczne jest standardowym elementem wielu postępowań. Taką sytuacje tradycyjnie określa się mianem konsorcjum. Wykonawcy przystępujący do takiego konsorcjum podpisują zwykle między sobą umowę. Najczęściej taka umowa podpisywana jest na dość wczesnym etapie postępowania, przed złożeniem oferty lub wniosku o udział w postępowaniu, gdyż naturalna jest potrzeba uregulowania pomiędzy członkami konsorcjum takich kwestii jak podział zadań i obowiązków związanych z udziałem w postępowaniu oraz jego kosztów, a także uregulowanie zasad wzajemnej odpowiedzialności. Najpóźniej umowa taka podpisywana jest przed podpisaniem umowy z zamawiającym, jeśli zażąda on okazania umowy pomiędzy wykonawcami.
Umowy konsorcjum zazwyczaj koncentrują się na kwestiach związanych z udziałem w konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Nie jest to błąd, jednak w przypadku konsorcjów z udziałem podmiotów zagranicznych należy pamiętać o tym, że zapisy umowy konsorcjum mogą mieć niebagatelny wpływ na opodatkowanie zagranicznych członków konsorcjum.
Reforma unijnego prawa zamówień publicznych jest już tylko kwestią czasu (pisaliśmy o tym wielokrotnie na blogu). Ostatnio potrzebę zmian wyeksponował dobitnie Parlament Europejski (PE). W tym duchu członkowie PE przyjęli rezolucję wzywającą do reformy prawa zamówień publicznych. Jakie kierunki reform zostały zaakcentowane?
- Nowe kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej (nie tylko najniższa cena,
ale też kryteria środowiskowe czy innowacyjność). - Uwypuklenie roli małych i średnich przedsiębiorców.
- Podział zamówienia na części.
- „Paszport zamówieniowy”.
Autorką wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
W świecie kancelarii prawnych nie trzeba nikomu wyjaśniać, co to jest Chambers and Partners. Firma ta od 1999 roku przygotowuje analizy rynków usług prawniczych na całym świecie. To, co różni tę firmę od wielu innych zajmujących się tym samym zagadnieniem to przygotowywanie rankingu nie tylko na podstawie wywiadów z prawnikami i konfrontowanie samooceny prawników z opiniami innych osób.
Niestety, w rankingu dotyczącym Polski nie wszystkie praktyki prawnicze się pojawiają. Do niedawna los ten dzieliła także praktyka zamówień publicznych.
Nie ulega wątpliwości, że dyrektywy unijne muszą zostać wdrożone do prawa państw członkowskich. Wiążą one państwa członkowskie co do rezultatu, przy czym pozostawiają organom krajowym swobodę wyboru formy i środków takiego wdrożenia. Dyrektywy różnią się zakresem regulacji i intensywnością oddziaływania na prawo krajowe. Niektóre z nich przewidują jedynie minimalny poziom regulacji prawnej, pozostawiając państwom członkowskim swobodę w przyjęciu bardziej restrykcyjnych przepisów krajowych. Inne zbliżają się w swoim charakterze do „unifikujących” rozporządzeń unijnych.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »