2016-10-03
EU procurement reform guide 2016 - przewodnik Eversheds po implementacji dyrektyw zamówieniowych w UE już dostępny

Miło mi oddać w Państwa ręce EU procurement reform guide 2016 - przewodnik, jaki miałem przyjemność przygotować wspólnie z kolegami z europejskich biur Eversheds. Broszura opisuje status implementacji dyrektyw zamówieniowych w Unii Europejskiej, obejmując 19 krajów członkowskich, w których Eversheds posiada praktyki prawa zamówień publicznych. Materiał uzupełniony został również o informacje dotyczące Szwajcarii. Mam nadzieję, że wiedza zawarta w przewodniku pozwoli wykonawcom, którzy myślą o udziale w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego poza granicami swoich krajów, na szybkie zorientowanie się w zakresie specyfiki prawa zamówień publicznych w poszczególnych państwach unijnych. Zapraszam do lektury, a także do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach pod tym tekstem.

Chociaż prawo zamówień publicznych w Unii Europejskiej jest zharmonizowane, to jednak zarówno sposób faktycznej transpozycji dyrektyw, jak i praktyka stosowania przepisów często różnią się w poszczególnych krajach. Opublikowany przez nas przewodnik z jednej strony opisuje aktualny status implementacji dyrektyw zamówieniowych w państwach członkowskich, z drugiej zaś prezentuje  specyfikę implementacji w każdym z omawianych państw.

Mimo, że 18 kwietnia 2016 r. upłynął oficjalny termin na transpozycję europejskich dyrektyw zamówieniowych, to faktyczny proces ich implementacji w krajach Unii Europejskiej nadal trwa. Reforma europejskiego prawa zamówień publicznych została rozpoczęta uchwaleniem w roku 2014 pakietu nowych dyrektyw o zamówieniach publicznych i koncesjach. Zakres tej reformy objął wiele istotnych aspektów zamówień publicznych, takich jak w szczególności wprowadzenie obowiązkowej komunikacji elektronicznej, jednolitego europejskiego dokumentu zamówieniowego oraz nowego systemu podstaw wykluczania wykonawców. Okazało się jednak, że w wielu krajach prawidłowa implementacja nowych dyrektyw sprawia kłopoty.

Implementacja dyrektyw oznaczała w większości przypadków konieczność gruntownego przebudowania krajowych przepisów dotyczących zamówień publicznych. Między innymi z tego powodu proces ten w wielu krajach się nie zakończył, a w innych – mimo wprowadzenia nowych przepisów – trwa dyskusja nad praktycznym funkcjonowaniem nowych rozwiązań prawnych.

Z przewodnika można dowiedzieć się między innymi, że w wielu krajach zdecydowano się na uchwalenie całkowicie nowego prawa zamówień publicznych, zaś w tych, w których jedynie zmieniono dotychczasowe przepisy, występują problemy z pełną implementacją dyrektyw. Broszura pokazuje, że nie tylko Polska ma problemy z implementacją dyrektyw zamówieniowych - dla przykładu Finlandia dopiero będzie je implementować, a Austria zrobiła to tylko częściowo.

Publikacja zawiera również unikalne zestawienie danych dotyczących procedur odwoławczych, w szczególności danych o liczbie sporów zamówieniowych. I tak przykładowo liczba takich sporów w wybranych krajach o różnej wielkości:

  • Czechy - ok. 600-1000 rocznie
  • Estonia - ok. 300 rocznie
  • Finlandia - ok. 500 rocznie
  • Francja - ok. 4000 rocznie
  • Polska - ok. 3000 rocznie
  • Wielka Brytania - 10-20 rocznie

Według mojej wiedzy nigdzie nie znajdą Państwo takich danych zebranych w jednym miejscu - dlatego tym bardziej polecam nasz materiał. 

Przygotowany przez nas przewodnik jasno pokazuje, że w 2016 roku w efekcie wprowadzenia pakietu nowych dyrektyw rynek zamówień publicznych w UE został poddany gruntownym zmianom. Oznacza to m.in., że know-how i doświadczenie dotychczasowych uczestników tych rynków nie stanowi już tak istotnej przewagi konkurencyjnej jak dotychczas i że każdy wykonawca, który chce wygrywać publiczne przetargi, powinien na nowo nauczyć się poruszać w zawiłościach nowych procedur.

Przewodnik powstał w języku angielskim.

Pobierz EU procurement reform guide>

 

Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski

.

Komentarze
Grzegorz B.: "Moreover, given the value of public tenders and their significance for the national economies, the Member States carefully introduce such significant changes into the law and the practice" - nie wiem, czy w naszym przypadku to słowo "carefully" jest trafione ;)
2016-10-17

Tomasz Zalewski (autor): Trafna uwaga! "Carefully" jest w zamierzeniu trochę ironiczne. Wiele krajów wyraźnie obawia się wprowadzania zmian wynikających z dyrektyw - i albo opóźnia cały proces (np. Finlandia) albo go pozoruje (np. Austria). My z kolei zmiany wprowadziliśmy trochę na hura, a teraz otaczamy je powoli gorsetem tradycyjnej formalistycznej i wyłącznie językowej wykładni.
2016-10-17

Grzegorz B.: Tak, czytając w wolnych chwilach raport, jestem zdziwiony postępem wdrożenia zwłaszcza w mniejszych krajach Unii. To daje do myślenia - być może chęci i kierunki zmian były dobre, ale sposób ich ujęcia w dyrektywach i ich szczegółowość - nieco przesadzone.
2016-10-20




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.

My w prasie

Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »

O autorach
Ostatnie komentarze
Archiwum
Tagi
dyrektywy (50)implementacja (44)nowelizacja (41)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (33)zamówienia publiczne (33)
orzecznictwo TS (32)dyrektywa obronna (30)dyrektywa klasyczna (27)2004/18/EC (20)wykluczenie wykonawców (19)polityka unijna (18)harmonizacja (18)varia (18)KIO (18)dialog techniczny (16)pytanie prejudycjalne (14)wykluczenie (12)artykuły prasowe (11)wykonawca zagraniczny (10)Akademia EuroZamówień (10)UZP (10)istotna zmiana umowy (10)zmiana umowy (10)konferencje (9)zamówienia publiczne w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (9)podwykonawca (8)konsorcjum (8)JEDZ (8)informacja (7)offset (7)zmowy przetargowe (7)zasada proporcjonalności (7)Prezes UZP (6)SIWZ (6)partnerstwo innowacyjne (6)prawo antymonopolowe (6)wykonawcy (5)Znalezione Polubione (4)prawo autorskie (4)dialog konkurencyjny (4)innowacje (4)dyrektywy zamówieniowe 2014 (4)nieuczciwa konkurencja (4)Komisja Europejska (4)podwykonawstwo (4)polonizacja (4)odwołanie (4)odpowiedzialność karna (4)dyrektywy zamówieniowe (4)Chambers and Partners (4)Procurement Explorer (4)elektronizacja zamówień publicznych (4)usługi prawne (3)korupcja (3)zamówienia innowacyjne (3)utwór (3)korzystanie z potencjału osób trzecich (3)dokumenty (3)kary umowne (3)zmiana wykonawcy (3)czarna lista (3)pzp (3)podział zamówienia na części (3)kryteria oceny ofert (3)tajemnica przedsiębiorstwa (3)umowy ramowe (3)wyrok KIO (2)umowy deweloperskie (2)Open-book (2)unijny rynek zamówień publicznych (2)wpis od skargi (2)aplikacja mobilna (2)potencjał ekonomiczny (2)przetarg ograniczony (2)Platforma e-Zamówienia (2)UOKiK (2)zamawiający (2)odszkodowanie (2)prawo restrukturyzacyjne (2)roboty budowlane (2)EPMS (2)odrzucenie oferty (2)zamówienia informatyczne (2)wybór najkorzystniejszej oferty (2)Sąd Najwyższy (2)dane osobowe (2)baza danych (1)gość bloga (1)innowacyjne zamówienia publiczne (1)blog (1)MyNetwork (1)roszczenie (1)skarga (1)ICT (1)cloud computing (1)umowy wzajemne (1)przejęcie długu (1)Unia Europejska (1)ryzyka kontraktowe (1)pliki elektroniczne (1)ochrona danych osobowych (1)konflikt interesów (1)korekty finansowe (1)uciążliwe warunki umowy (1)metatagi (1)2014/24/UE (1)opis przedmiotu zamówienia (1)skan oferty (1)Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (1)sytuacja ekonomiczna (1)zasada anonimowości (1)regulamin dialogu (1)Zamówienia in-house (1)transformacja cyfrowa (1)naruszenie dóbr osobistych (1)POIŚ (1)anonimowość (1)zamówienie na usługi prawne (1)potencjał osób trzecich (1)konkurs (1)screening (1)start-up (1)doświadczenie (1)eafip (1)rozmowa (1)kontrahent (1)podatki w zamówieniach publicznych (1)rynek brytyjski (1)połączenia (1)zgoda na przetwarzanie danych osobowych (1)dobre praktyki (1)praca konkursowa (1)tryby udzielania zamówień publicznych (1)wydatki niekwalifikowalne (1)metadane (1)umowa z wykonawcą (1)klauzule niedozwolone (1)SPV (1)dotacje unijne (1)zamówienia podprogowe (1)negocjacje z ogłoszeniem (1)anonimowość w konkursie (1)Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (1)przetarg na usługi prawne (1)RPO (1)e-discovery (1)kryteria selekcji (1)test statystycznej jednorazowości (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog W ramach regulacji
Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję