2011-06-15
Trochę jak Yeti… „Zielone” zamówienia publiczne

Z „Green public procurement” (GPP) czyli zielonymi zamówieniami jest trochę tak jak z Yeti: „wszyscy o nich mówią, ale nikt (jeszcze) w praktyce ich nie widział”. Choć ostatnio sytuacja trochę się zmienia.

Hasło GPP pojawia się w wielu publikacjach i dokumentach instytucji unijnych. Najogólniej rzecz ujmując chodzi o włączanie kryteriów środowiskowych (ekologicznych) do procedur udzielania zamówień publicznych. Nadto, chodzi o wybieranie takich rozwiązań, które minimalizowałyby negatywny wpływ produktów i usług na środowisko. Tytułem przykładu: chodzi o uwzględnianie czynników środowiskowych przy definiowaniu przedmiotu zamówienia, tworzeniu dokumentów przetargowych (SIWZ), ustalania kryteriów oceny ofert itp. Instytucje unijne upatrują w GPP duże możliwości ochrony środowiska, w tym oszczędzania zasobów naturalnych. Niemniej jednak GPP są ciągle w głównej mierze deklaracją czy ideą polityczną, która „czeka na przekucie” w konkretnych procedurach zamówieniowych.

Pionierskim dokumentem w tym zakresie był Komunikat Komisji Europejskiej - Zamówienia publiczne na rzecz poprawy stanu środowiska, KOM (2008) 400. Komisja wydała też ciekawy przewodnik w tym zakresie. Istnieje także oficjalna strona Komisji poświęcona GPP.

Pierwsze jaskółki…

Komisja Europejska przekonuje, że zielone zamówienia publiczne są możliwe. Podaje tu namacalne przykłady stosowane przez zamawiających w państwach członkowskich. I tak zarówno niemieckie Ministerstwo Środowiska, jak i austriackie Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa, Środowiska i Gospodarki Wodnej, zakupują obecnie 100% „zielonej” energii elektrycznej. W Holding (Dania) wprowadzono zmiany w niemal 100% polityki przetargowej, tak aby uwzględnić aspekty środowiskowe. W rezultacie całkowity budżet zamówień uległ zmniejszeniu o 10%. Natomiast w Barcelonie (Hiszpania) w ramach świadczenia wszystkich usług sprzątania (o wartości 16,2 mln EUR) wykorzystuje się wyłącznie nietoksyczne produkty.

Co ciekawe, idea „zielonych zamówień” zyskuje coraz bardziej na popularności także poza granicami Unii Europejskiej. Ostatnie przykłady w tym zakresie dostarczają Stany Zjednoczone. Niespełna kilka dni temu federalna administracja prezydenta Obamy (Federal Acquisition Regulation Council) przyjęła projekt nowych zasad (rules) zakładających, że 95% zamówień dokonywanych przez państwowe agencje ma uwzględniać kryteria proekologiczne; przykładowo: oszczędność energii, oszczędność wody czy innych zasobów naturalnych, biodegradowalność lub powtórne wykorzystanie materiałów. Wynika z tego, że kryteria środowiskowe mają być uwzględniane w praktycznie każdym zamówieniu i podpisanej umowie z wykonawcą.

Działania w zakresie „zielonych zamówień” podejmowane są już od kilku lat, ale ostatnio doznają „widocznego przyśpieszenia” (i to nie tylko w Europie). Komentowaliśmy już przyjęcie i konsultacje dotyczące Zielonej Księgi w sprawie modernizacji polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych - W kierunku zwiększenia skuteczności europejskiego rynku zamówień. W niej właśnie Komisja wyraźnie akcentuje konieczność uwzględniania aspektów środowiskowych. Jako że Księga ta ma być przyczynkiem do reformy unijnych dyrektyw zamówieniowych, raczej nie przesadzonym jest wniosek o mocniejszym wyeksponowaniu czynników/kryteriów środowiskowych w przyszłych przepisach dotyczących zamówień. Jest to więc sygnał dla wykonawców, że już niebawem aby uzyskać zamówienie publiczne trzeba będzie zaoferować nie tylko konkurencyjne warunki cenowe, ale także konkurencyjne właściwości przedmiotu zamówienia dotyczące jego wpływu na środowisko. Być może warto już teraz pomyśleć o odpowiednich działaniach, które mogą dać w przyszłości konkurencyjną przewagę w tym zakresie.

.


Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ
na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce.

 

Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej.

 

Odnosimy się do aktualnych
zagadnień polskiego orzecznictwa.

Nasz cykl szkoleniowy

My w prasie

Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »

O autorach
Ostatnie komentarze
Archiwum
2018
Tagi
dyrektywy (50)implementacja (44)nowelizacja (41)orzecznictwo TS (32)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (31)
dyrektywa obronna (30)dyrektywa klasyczna (27)zamówienia publiczne (27)2004/18/EC (20)wykluczenie wykonawców (19)harmonizacja (18)varia (18)polityka unijna (18)dialog techniczny (16)KIO (15)pytanie prejudycjalne (14)wykluczenie (11)artykuły prasowe (11)Akademia EuroZamówień (10)istotna zmiana umowy (10)zmiana umowy (10)UZP (9)zamówienia publiczne w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (9)konferencje (9)wykonawca zagraniczny (9)podwykonawca (8)konsorcjum (8)JEDZ (8)zmowy przetargowe (7)informacja (7)offset (7)zasada proporcjonalności (6)Prezes UZP (6)SIWZ (6)partnerstwo innowacyjne (6)prawo antymonopolowe (6)podwykonawstwo (4)polonizacja (4)odwołanie (4)odpowiedzialność karna (4)dyrektywy zamówieniowe (4)Chambers and Partners (4)Procurement Explorer (4)Znalezione Polubione (4)wykonawcy (4)prawo autorskie (4)dialog konkurencyjny (4)innowacje (4)dyrektywy zamówieniowe 2014 (4)nieuczciwa konkurencja (4)Komisja Europejska (4)zamówienia innowacyjne (3)utwór (3)korzystanie z potencjału osób trzecich (3)dokumenty (3)zmiana wykonawcy (3)czarna lista (3)pzp (3)podział zamówienia na części (3)umowy ramowe (3)usługi prawne (3)korupcja (3)wpis od skargi (2)aplikacja mobilna (2)potencjał ekonomiczny (2)przetarg ograniczony (2)Platforma e-Zamówienia (2)UOKiK (2)odszkodowanie (2)prawo restrukturyzacyjne (2)kary umowne (2)roboty budowlane (2)EPMS (2)zamówienia informatyczne (2)wybór najkorzystniejszej oferty (2)Sąd Najwyższy (2)dane osobowe (2)kryteria oceny ofert (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)elektronizacja zamówień publicznych (2)wyrok KIO (2)umowy deweloperskie (2)Open-book (2)pliki elektroniczne (1)ochrona danych osobowych (1)konflikt interesów (1)korekty finansowe (1)uciążliwe warunki umowy (1)metatagi (1)2014/24/UE (1)opis przedmiotu zamówienia (1)Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (1)sytuacja ekonomiczna (1)zasada anonimowości (1)regulamin dialogu (1)Zamówienia in-house (1)naruszenie dóbr osobistych (1)POIŚ (1)anonimowość (1)zamówienie na usługi prawne (1)potencjał osób trzecich (1)konkurs (1)zamawiający (1)screening (1)start-up (1)doświadczenie (1)eafip (1)rozmowa (1)kontrahent (1)odrzucenie oferty (1)podatki w zamówieniach publicznych (1)rynek brytyjski (1)połączenia (1)zgoda na przetwarzanie danych osobowych (1)dobre praktyki (1)praca konkursowa (1)wydatki niekwalifikowalne (1)metadane (1)umowa z wykonawcą (1)SPV (1)dotacje unijne (1)zamówienia podprogowe (1)negocjacje z ogłoszeniem (1)anonimowość w konkursie (1)Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (1)przetarg na usługi prawne (1)RPO (1)e-discovery (1)kryteria selekcji (1)test statystycznej jednorazowości (1)baza danych (1)gość bloga (1)innowacyjne zamówienia publiczne (1)blog (1)MyNetwork (1)roszczenie (1)skarga (1)ICT (1)cloud computing (1)umowy wzajemne (1)przejęcie długu (1)Unia Europejska (1)ryzyka kontraktowe (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję