Zapraszam do lektury mojego artykułu zatytułowanego „Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego", który ukazał się w lipcowo-sierpniowym wydaniu czasopisma "Zamawiający".
Zachęcam do lektury krótkiego komentarza na temat różnic w prawie zamówień publicznych między Polską a Wielką Brytanią, który ukazał się 17 grudnia 2014 r. w serwisie Why Emerging Europe.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Zapraszam do lektury mojego artykułu zatytułowanego „Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości”, który ukazał się w październikowym numerze Europejskiego Przeglądu Sądowego.
Polskie prawo zamówień publicznych stanowi w większości implementację zamówieniowych dyrektyw unijnych, natomiast procesy udzielania zamówień publicznych przez krajowych zamawiających są poddane zasadom prawa unijnego. Wynikiem implementacji dyrektywy 2004/18 są m.in. postanowienia dotyczące podmiotów obowiązanych do stosowania przepisów zamówieniowych –zamawiających. Wskazówki interpretacji podmiotu prawa publicznego wyznacza orzecznictwo TS UE. Zachęcam do lektury mojego artykułu ten temat, który ukazał się w ostatnim miesięczniku "Przetargi Publiczne".
Coraz częściej zamawiający mają do czynienia z wykonawcami, którzy będąc na różne sposoby powiązani - kapitałowo, osobowo, finansowo, składają oferty w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W praktyce, badanie tych powiązań, a także decyzja o ewentualnym wykluczeniu podmiotów należących do grupy kapitałowej nadal sprawia zamawiającym sporo problemów, mimo że samo uzasadnienie wprowadzenie tej przesłanki - zapobieganie naruszeniom konkurencyjności, tzw. zmowom przetargowym, jest jak najbardziej słuszne. Zachęcam do lektury mojego artykułu na ten temat, który ukazał się w ostatnim miesięczniku "Zamawiający. Zamówienia publiczne w praktyce".
Każdy przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo kwestionować działania lub zaniechania zamawiającego. Coraz częściej spotyka się sytuacje, w których wykonawca – zwycięzca" składa odwołanie i wskazuje na błędy w ofertach niżej sklasyfikowanych. Zazwyczaj, jest to uzasadniane zasadą koncentracji środków ochrony prawnej, zgodnie z którą nie powinno się czekać z kwestionowaniem działań zamawiającego, mimo że wynik na tym etapie jest dla danego wykonawcy korzystny. Zachęcam do lektury artykułu dotyczącego tematyki odwołań, który napisałam wspólnie z Witoldem Sławińskim, a który ukazał się 9 października 2013 r. na łamach Rzeczpospolitej. W tekście przywołaliśmy kwestie proceduralne, wybrane przykłady z orzecznictwa, a także samą procedurę składania odwołań.
Na łamach tego bloga piszemy zazwyczaj w sposób zakładający co najmniej podstawowy poziom wiedzy czytelników na temat prawa zamówień publicznych. Ciekawym doświadczeniem okazuje się pisanie o zamówieniach publicznych dla czytelnika, który o zamówieniach publicznych nie wie nic, albo wie niewiele. Podjęliśmy ostatnio taką próbę na łamach kwietniowego numeru magazynu Proseed (na marginesie, obecnie jeden z ciekawszych magazynów dla przedsiębiorców, zwłaszcza - ale nie tylko - zainteresowanych nowymi technologiami). W ramach naszego artykułu staraliśmy się pokazać rzetelnie korzyści wynikające z uczestniczenia w zamówieniach publicznych, a jednocześnie problematykę tę przedstawić realnie, nie upiększając rzeczywistości. O tym, jak jest naprawdę i tak każdy musi przekonać się na własnej skórze. Co ciekawe, przy pisaniu o zamówieniach publicznych w popularny sposób dużym problemem jest język. W prawie zamówień publicznych pełno jest terminów, które dla precyzji muszą być użyte w pełnej formie, jednak wówczas nadają one tekstowi bardzo formalny charakter. Chciałoby się powiedzieć w popularny i zrozumiały sposób "przetarg" dla określenia procedur zamówieniowych, a tymczasem… przecież nie ma w pzp takiego trybu. Chciałoby się powiedzieć "oferta", ale przecież wtedy pomijamy wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w trybach dwuetapowych. Niemniej, w interesie całego „sektora zamówieniowego” jest popularyzacja tych zagadnień, zatem zachęcamy do lektury tego "popularnonaukowego" artykułu i podzielenia się swoimi przemyśleniami.
Autorami wpisu są Tomasz Zalewski i dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Krajowe prawo zamówień publicznych nie może prawidłowo funkcjonować bez swoich unijnych korzeni. Wszelkie próby rozdzielania czy też przeciwstawiania sobie krajowych i unijnych zasad są skazane na niepowodzenie.
Prawo unijne (prawo traktatowe, dyrektywy, rozporządzenia, decyzje) jest integralną częścią systemów prawnych państw członkowskich. Akces do Unii Europejskiej powoduje, że jej system prawny staje się systemem własnym przystępującego państwa. Z kolei krajowy porządek prawny staje się polem działania wielu podmiotów w zakresie tworzenia i stosowania prawa, jego wykładni oraz kształtowania praktyki obrotu przez rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Te i inne unijne kwestie poruszam w artykule, który ukazał się w marcowym numerze Przetargów Publicznych. Serdecznie polecam.
Autorką tekstu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Zakup produktów leczniczych i wyrobów medycznych należy do stałych wydatków zamawiających prowadzących działalność leczniczą. Ograniczenia finansowe jednostek sektora ochrony zdrowia oraz wymóg należytego gospodarowania środkami publicznymi skłaniają te podmioty do racjonalizacji działań w zakresie zamówień publicznych poprzez wybór oferty, która będzie nie tylko korzystna ekonomicznie, ale także dopasowana do indywidualnych potrzeb.
Wymaga to od zamawiających nie tylko wnikliwego porównania złożonych ofert, ale przede wszystkim uprzedniego uzyskania od potencjalnych wykonawców wiedzy na temat oferowanych przez nich rozwiązań. Wykonawcy z kolei nie mają pełnej swobody w przekazywaniu informacji dotyczących swoich produktów.
Przydatna w tym zakresie może być więc instytucja dialogu technicznego, przyjęta w ramach nowelizacji Pzp, która weszła w życie 20 lutego 2013.
Zapraszam do lektury artykułu autorstwa Marty Gadomskiej – Gołąb oraz mojego dotyczącego praktycznych aspektów związanych z dialogiem technicznym w branży medycznej. Artykuł ukazał się w Rzeczpospolitej z dnia 6 marca 2013 r.
Autorkami tekstu są: Marta Gadomska-Gołab i dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Środowiska branżowe z ulgą przyjęły rezygnację z procedury wpisywania na listę Prezesa UZP na podstawie informacji od zamawiających. Czy zasadnie? Niestety, dotychczasowe problemy związane z instytucją „czarnej listy” pozostają.
Zapraszam do lektury mojego artykułu dotyczącego praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem tzw. „czarnej listy” wykonawców. Artykuł ukazał się w grudniowym numerze miesięcznika Przetargi Publiczne.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »