Wszelkie działania zmierzające do wymiany poglądów i konwergencji prawniczego myślenia są nie mniej ważne niż działania ustawodawcze. Dlatego też Polski Kongres Prawa Zamówień Publicznych i Inwestycji Infrastrukturalnych zorganizowany w Warszawie dnia 17 stycznia 2013 r. przez Instytut Allerhanda był wydarzeniem, na którym nie mogło nas zabraknąć. Kancelaria Wierzbowski Eversheds miała przyjemność objąć patronat merytoryczny nad Kongresem.
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
13 grudnia 2012 r. Trybunał wydał długo oczekiwany wyrok w sprawie o sygnaturze C-465/11, z którego wynika, że przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp w jego obecnym brzmieniu nie da się pogodzić z prawem Unii Europejskiej a konkretnie z art. 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy klasycznej 2004/18/WE. Sama sentencja wyroku TSUE raczej nie stanowi niespodzianki, gdyż art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp już od momentu wejścia w życie budził poważne zastrzeżenia, co do jego zgodności z przepisami dyrektywy klasycznej, o czym pisałem na naszym blogu oraz w lipcowym numerze Przetargów Publicznych. Tym niemniej warto przyjrzeć się bardziej szczegółowo interesującej argumentacji prawnej Trybunału oraz zastanowić się nad konsekwencjami tego precedensowego orzeczenia.
W lutym 2013 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych związana z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Obronnej. W nowym sektorze zamówień publicznych obowiązywać będę zupełnie nowe regulacje w zakresie doboru podwykonawców zamówienia zbrojeniowego. Przewidziane przez unijnego ustawodawcę instrumenty mają zabezpieczyć podwykonawstwo oraz umożliwić kontrolę realizacji zamówienia przez zamawiającego, w tym udział podwykonawców.
Zapraszam do lektury naszego listopadowego Legal Alertu, w którym raz jeszcze, krótko i zwięźle omawiam najważniejsze zmiany wynikające z ostatniej nowelizacji Pzp. Dla przypomnienia, 6 listopada 2012 r. Prezydent podpisał ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Głównym celem obszernej nowelizacji jest implementacja dyrektywy obronnej 2009/81/WE dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Wśród innych rozwiązań należy zwrócić uwagę m.in. na wprowadzenie dialogu technicznego i systemu kwalifikacji wykonawców w zamówieniach sektorowych. Nowelizacja wejdzie w życie 20 lutego 2013 r. tj. w terminie trzech miesięcy od dnia jej opublikowania w Dzienniku Ustaw RP.
Autorką wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
W dniach 24-25 września br. miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu Niemieckiego Forum Offsetu (Deutsches Kompensations Forum, w skrócie DKF), które odbyło się w Dreźnie. Tematem przewodnim mojej prezentacji w czasie spotkania było wdrożenie Dyrektywy Obronnej oraz jej wpływ na funkcjonowanie offsetu w Polsce.
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
Ze względu na kwestie związane z bezpieczeństwem państwa, zamówienia publiczne w sektorze obronnym zawsze charakteryzują się dużą wrażliwością. Próbą znalezienia złotego środka między otwarciem rynku na konkurencję, przy jednoczesnym zapewnieniu minimum bezpieczeństwa dla tego rodzaju zamówień było uchwalenie w dniu 13.07.2009 r. tzw. Dyrektywy obronnej 2009/81/WE.
Jak informuje Urząd Zamówień Publicznych, dzisiaj Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Autorem wpisu jest Piotr Kunicki.
Rada Ministrów przyjęła w dniu 8 maja 2012 r. projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, który ma implementować do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę obronną. Co za tym idzie, wszelkie nowe zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, w tym zamówienia dodatkowe, będą podlegały nowym regulacjom, z zastrzeżeniem pewnych wyjątków. Przepisy przejściowe przewidują, że do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, ale zamówienia dodatkowe objęte będą już zmienioną Ustawą. Wątpliwości mogą jednak powstać w przypadku umów ramowych, zwłaszcza, gdy zawarta umowa ramowa będzie tak skonstruowana, aby można było uznać zamówienia składane na jej podstawie za de facto realizację zamówienia udzielonego przed wejściem w życie nowelizacji. Powstaje pytanie, czy renegocjacja umów ramowych pod tym kątem nie naruszy obowiązującej, a nie implementowanej jeszcze do porządku polskiego prawnego dyrektywy obronnej.
W dniu 3 kwietnia 2012 r. odbyła się konferencja zorganizowana przez Fundację im. K. Pułaskiego na temat: „Wspólny europejski rynek uzbrojenia. Szansa czy zagrożenie dla bezpieczeństwa Polski?” w której miałem przyjemność zabrać głos w sprawie konsekwencji implementacji dyrektywy 2009/81/WE (tzw. dyrektywa obronna) do polskiego porządku prawnego. Konferencja była kontynuacją dyskusji prowadzonej w ramach Fundacji, która odbyła się 29 lutego 2012 r. Głównymi tematami były kwestie związane z obrotem uzbrojeniem w i poza Unią Europejską, kwestie polityczno-prawne związane z implementacją dyrektywy obronnej oraz związane z tym kwestie techniczno-militarne. W tym wpisie, chciałbym nieco przybliżyć moją refleksję w aspekcie prawnym. Zachęcam do zapoznania się z zapisem wideo z konferencji.
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
W dniu 29 lutego 2012 r. odbyło się zamknięte spotkanie eksperckie zorganizowane przez Fundację im. Kazimierza Pułaskiego na temat „Uwolnienia europejskiego rynku zbrojeniowego: konsekwencje wprowadzenia dyrektywy 2009/81”. W spotkaniu tym brałem udział z ramienia kancelarii Wierzbowski Eversheds. Wnioski z dyskusji będą omówione publicznie z udziałem ekspertów w dniu 27 marca 2012 r. w Bibliotece Publicznej M.St. Warszawy przy ul. Koszykowej 26/28 w Warszawie (termin do potwierdzenia z Fundacją). Już teraz zapraszam na to kolejne spotkanie.
/aktualizacja z 29 marca 2012 r. Spotkanie organizowane przez Fundację im. K. Pułaskiego odbędzie się we wtorek 3 kwietnia 2012 r. o godz. 17:00.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »