Fala krytyki wobec systemu zamówień publicznych w Polsce wzbierała od dawna, ale chyba dopiero w bieżącym roku podniosła się ona do poziomu, który grozi powodzią. Czy ogólne poczucie, że system działa źle, przerodzi się w działanie pozwalające na jego całościową reformę?
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
W sektorze obronnym istnieją zamówienia, których udzielenie w trybie przewidzianym ustawą Prawo zamówień publicznych nie zapewniłoby należytej ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Zgodnie z art. 346 TFUE każde państwo należące do UE może nie stosować przepisów dyrektywy 2009/81/WE, a tym samym ustawy Prawo zamówień publicznych, w zakresie, w jakim jest to niezbędne w celu ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. W przypadku Polski tryb udzielania takich zamówień przez Ministerstwo Obrony Narodowej, działające przez Inspektorat Uzbrojenia, określa Decyzja Ministra Obrony Narodowej Nr 118/MON z dnia 25.04.2013 r. Czy jednak rzeczywiście gwarantuje ona wyższy poziom ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa w porównaniu do możliwości wynikających z ustawy Pzp?
Współautorami tego wpisu są Piotr Kunicki i Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Zamawiający od dawna korzystają z rozeznania rynku, polegającego na przesyłaniu potencjalnym wykonawcom zapytań odnośnie oferowanych przez nich produktów lub usług. Jednakże, dopiero od lutego br. istnieje w ustawie Pzp formalny mechanizm, dzięki któremu zamawiający mogą występować o doradztwo podmiotów bez narażenia się na zarzut braku transparentności i nierównego traktowania oraz bez konieczności wszczęcia formalnego postępowania o udzielenie zamówienia.
Zakup produktów leczniczych i wyrobów medycznych należy do stałych wydatków zamawiających prowadzących działalność leczniczą. Ograniczenia finansowe jednostek sektora ochrony zdrowia oraz wymóg należytego gospodarowania środkami publicznymi skłaniają te podmioty do racjonalizacji działań w zakresie zamówień publicznych poprzez wybór oferty, która będzie nie tylko korzystna ekonomicznie, ale także dopasowana do indywidualnych potrzeb.
Wymaga to od zamawiających nie tylko wnikliwego porównania złożonych ofert, ale przede wszystkim uprzedniego uzyskania od potencjalnych wykonawców wiedzy na temat oferowanych przez nich rozwiązań. Wykonawcy z kolei nie mają pełnej swobody w przekazywaniu informacji dotyczących swoich produktów.
Przydatna w tym zakresie może być więc instytucja dialogu technicznego, przyjęta w ramach nowelizacji Pzp, która weszła w życie 20 lutego 2013.
Zapraszam do lektury artykułu autorstwa Marty Gadomskiej – Gołąb oraz mojego dotyczącego praktycznych aspektów związanych z dialogiem technicznym w branży medycznej. Artykuł ukazał się w Rzeczpospolitej z dnia 6 marca 2013 r.
Autorkami tekstu są: Marta Gadomska-Gołab i dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
20 lutego 2013 r. weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Wydarzenie to jest o tyle ważne, że nowelizacja nie tylko zmienia niektóre przepisy części ogólnej i dotyczącej zamówień sektorowych, ale także wprowadza do polskiego porządku prawnego tzw. zamówienia obronne. Dotychczas były one zazwyczaj udzielane poza regulacjami ustawy Pzp. O najważniejszych zmianach pisaliśmy już wcześniej.
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Środowiska branżowe z ulgą przyjęły rezygnację z procedury wpisywania na listę Prezesa UZP na podstawie informacji od zamawiających. Czy zasadnie? Niestety, dotychczasowe problemy związane z instytucją „czarnej listy” pozostają.
Zapraszam do lektury mojego artykułu dotyczącego praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem tzw. „czarnej listy” wykonawców. Artykuł ukazał się w grudniowym numerze miesięcznika Przetargi Publiczne.
Mimo, że prawne regulacje dotyczące dialogu technicznego zaczną obowiązywać w polskim porządku prawnym dopiero 20 lutego 2013 r., zamawiający mogą z tej instytucji korzystać już teraz. Wynika to z samych dyrektyw zamówieniowych i nie jest zakazane przez obowiązujące aktualnie przepisy. Co więcej, okazuje się, że dialog techniczny nie jest regulowany w przepisach krajowych innych państw Unii Europejskiej*, co w żaden sposób nie ogranicza jego stosowania. Pod tym względem, jednym z ciekawszych jest przykład brytyjskiego systemu prawa zamówień publicznych, w którym mimo braku specjalnej regulacji, stosowanie dialogu technicznego jest wręcz promowane przez rząd, m.in. poprzez wydanie specjalnych wytycznych, zachęcających do jego wykorzystywania. Ich lektura może być interesująca dla uczestników polskiego systemu zamówień publicznych - zachęcam do samodzielnej analizy, a poniżej zamieszczam kilka swoich przemyśleń.
Debata na temat nowych rozwiązań w Prawie zamówień publicznych nabiera ostatnio tempa. Wiemy już, że nowelizacja Prawa zamówień publicznych wejdzie w życie 20 lutego 2013 r. – trzy miesiące po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, dlatego to zapewne dopiero początek dyskusji. Znowelizowane regulacje były omawiane podczas IX Zjazdu Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych, który odbył się w dniach 15-16 listopada br. w Warszawie. Miałam przyjemność w nim uczestniczyć. Wśród wielu poruszanych tematów najbardziej prowokującym do dyskusji i pytań okazało się zagadnienie dialogu technicznego, co do którego obiekcje mają przede wszystkim zamawiający. Czy słusznie? Organizatorzy postawili prowokująco następujące pytanie: „Martwy przepis czy szansa na zwiększenie efektywności zamówień publicznych?”.
Autorką tekstu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Zapraszam do lektury naszego listopadowego Legal Alertu, w którym raz jeszcze, krótko i zwięźle omawiam najważniejsze zmiany wynikające z ostatniej nowelizacji Pzp. Dla przypomnienia, 6 listopada 2012 r. Prezydent podpisał ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Głównym celem obszernej nowelizacji jest implementacja dyrektywy obronnej 2009/81/WE dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Wśród innych rozwiązań należy zwrócić uwagę m.in. na wprowadzenie dialogu technicznego i systemu kwalifikacji wykonawców w zamówieniach sektorowych. Nowelizacja wejdzie w życie 20 lutego 2013 r. tj. w terminie trzech miesięcy od dnia jej opublikowania w Dzienniku Ustaw RP.
Autorką wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Mimo, że ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych zacznie obowiązywać dopiero po 3 miesiącach od opublikowania właściwego Dziennika Ustaw, a na razie zajmuje się nią Senat, warto już teraz przyjrzeć się nowym regulacjom. Na początek tzw. dialog techniczny, którego wprowadzenie nada ramy prawne relacji zamawiający – wykonawcy jeszcze przed formalnym rozpoczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Mam nadzieję, że w międzyczasie przepisy nie ulegną dalszym zmianom, ale nawet jeśli – to będziemy mieć pole do popisu przy okazji kolejnych artykułów na naszym blogu:)
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »