Bank Światowy rozpoczął prace nad przygotowaniem kolejnego raportu z cyklu „Benchmarking Public Procurement” dotyczącego światowego rynku zamówień publicznych. Tym razem projekt ma objąć 189 krajów – dla porównania raport wydany w roku 2016 obejmował 77 krajów.
Chociaż media społecznościowe żyją głównie chwilą bieżącą, to jednak wiele udostępnianych w nich treści nie traci tak szybko na aktualności i warto się z nimi zapoznać nawet po pewnym czasie. Właśnie dlatego postanowiłem regularnie zamieszczać tutaj najbardziej interesujące linki, które opublikowałem na Twitterze (@tomasz_zalewski) lub w serwisie Linkedin.
Od października 2011 roku część wpisów na naszym blogu Eurozamowienia.pl jest publikowanych także w wersji anglojęzycznej. Być może część z naszych czytelników nawet tego nie zauważyła – jedyną zmianą było bowiem pojawienie się przycisku „English” w górnej części strony nad bannerem tytułowym.
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
Wykonawcy zagraniczni powinni zapoznać się z wykazami przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, a także spółek realizujących obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa oraz dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Dla dostawców zagranicznych jest to istotna wskazówka, odnośnie tego które przedsiębiorstwa leżą w obszarze szczególnego zainteresowania Ministra Obrony Narodowej jeżeli chodzi o nawiązanie współpracy przemysłowej w ramach offsetu, czy też w ramach polonizacji.
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
Dotacje unijne są jednym z najistotniejszych źródeł finansowania dla wielu przedsięwzięć – zarówno publicznych jak i prywatnych. Jednak wydatkowanie pozyskanych w ten sposób środków musi następować zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Chyba najpowszechniejszym problemem jest prawidłowe organizowanie przetargów, zwłaszcza, gdy beneficjentem dotacji jest przedsiębiorstwo, które do tej pory ich nigdy nie organizowało. Nieprawidłowości w tym zakresie skutkują często nakładaniem tzw. korekt finansowych czyli odmową wypłaty w całości lub części przyznanych środków lub koniecznością zwrotu środków już wydatkowanych. W ramach niniejszego wpisu opiszę zasady kontroli i nakładania korekt obowiązujące w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Każdy przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo kwestionować działania lub zaniechania zamawiającego. Coraz częściej spotyka się sytuacje, w których wykonawca – zwycięzca" składa odwołanie i wskazuje na błędy w ofertach niżej sklasyfikowanych. Zazwyczaj, jest to uzasadniane zasadą koncentracji środków ochrony prawnej, zgodnie z którą nie powinno się czekać z kwestionowaniem działań zamawiającego, mimo że wynik na tym etapie jest dla danego wykonawcy korzystny. Zachęcam do lektury artykułu dotyczącego tematyki odwołań, który napisałam wspólnie z Witoldem Sławińskim, a który ukazał się 9 października 2013 r. na łamach Rzeczpospolitej. W tekście przywołaliśmy kwestie proceduralne, wybrane przykłady z orzecznictwa, a także samą procedurę składania odwołań.
Fala krytyki wobec systemu zamówień publicznych w Polsce wzbierała od dawna, ale chyba dopiero w bieżącym roku podniosła się ona do poziomu, który grozi powodzią. Czy ogólne poczucie, że system działa źle, przerodzi się w działanie pozwalające na jego całościową reformę?
Choć od pierwszego wpisu na tym blogu minęły już ponad 2 lata, nie było jakoś okazji, aby napisać szerzej, dlaczego w ogóle go prowadzimy.
Ponieważ jednak ostatnio, na prośbę redakcji Dziennika Gazety Prawnej przygotowałem krótki felieton o blogach prawniczych, który ukazał się w ostatnim wydaniu dodatku do DGP „Prawnik” z 19 czerwca 2013 r., chciałbym podzielić się opublikowanymi tam refleksjami także z czytelnikami tego bloga.
Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki.
Zdarza się tak, że zamawiający pragnie nabyć produkty, które oferowane są jedynie przez zagranicznych wykonawców, jak np. specyficzny rodzaj uzbrojenia. Z uwagi na specyfikę danego rynku, często zdarza się, że żaden z nich nie jest obecny w Polsce poprzez istniejącą spółkę zależną, oddział, czy przedstawicielstwo. Zamawiający zastanawiają się jak w takiej sytuacji przeprowadzić postępowanie, aby zapewnić otrzymanie ważnych i porównywalnych ofert, które zapewnią należytą konkurencję cenową i jakościową. Realną obawą każdego zamawiającego jest zawsze otrzymanie tylko jednej ważnej oferty lub tylko jednego prawidłowego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Grozi to nie tylko brakiem realnej konkurencji, ale także niekorzystną ceną i jakością otrzymanej oferty. Dlatego warto przyjrzeć się sprawdzonym już w praktyce rozwiązaniom.
Zakup produktów leczniczych i wyrobów medycznych należy do stałych wydatków zamawiających prowadzących działalność leczniczą. Ograniczenia finansowe jednostek sektora ochrony zdrowia oraz wymóg należytego gospodarowania środkami publicznymi skłaniają te podmioty do racjonalizacji działań w zakresie zamówień publicznych poprzez wybór oferty, która będzie nie tylko korzystna ekonomicznie, ale także dopasowana do indywidualnych potrzeb.
Wymaga to od zamawiających nie tylko wnikliwego porównania złożonych ofert, ale przede wszystkim uprzedniego uzyskania od potencjalnych wykonawców wiedzy na temat oferowanych przez nich rozwiązań. Wykonawcy z kolei nie mają pełnej swobody w przekazywaniu informacji dotyczących swoich produktów.
Przydatna w tym zakresie może być więc instytucja dialogu technicznego, przyjęta w ramach nowelizacji Pzp, która weszła w życie 20 lutego 2013.
Zapraszam do lektury artykułu autorstwa Marty Gadomskiej – Gołąb oraz mojego dotyczącego praktycznych aspektów związanych z dialogiem technicznym w branży medycznej. Artykuł ukazał się w Rzeczpospolitej z dnia 6 marca 2013 r.
Autorkami tekstu są: Marta Gadomska-Gołab i dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »