Chociaż media społecznościowe żyją głównie chwilą bieżącą, to jednak wiele udostępnianych w nich treści nie traci tak szybko na aktualności i warto się z nimi zapoznać nawet po pewnym czasie. Właśnie dlatego postanowiłem regularnie zamieszczać tutaj najbardziej interesujące linki, które opublikowałem na Twitterze (@tomasz_zalewski) lub w serwisie Linkedin.
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Środowiska branżowe z ulgą przyjęły rezygnację z procedury wpisywania na listę Prezesa UZP na podstawie informacji od zamawiających. Czy zasadnie? Niestety, dotychczasowe problemy związane z instytucją „czarnej listy” pozostają.
Zapraszam do lektury mojego artykułu dotyczącego praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem tzw. „czarnej listy” wykonawców. Artykuł ukazał się w grudniowym numerze miesięcznika Przetargi Publiczne.
10 października br. w Dzienniku Gazecie Prawnej ukazał się tekst Sławomira Wikariaka na temat możliwości dochodzenia odszkodowania za bezpodstawne wpisanie wykonawcy na tzw. czarną listę. Zagadnienie budzi wiele emocji, i chociażby z uwagi na to, że miałem okazję udzielić komentarza do artykułu, warto poszerzyć nieco opis tła tej sprawy.
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Jak już informowaliśmy na naszym blogu, 14 września br. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, którą obecnie zajmuje się Senat. Oprócz implementacji przepisów dyrektywy obronnej i wprowadzeniu dialogu technicznego, znacząco zmienia ona katalog przesłanek wykluczenia wykonawców, wprowadzając nową przesłankę, która już teraz budzi szereg wątpliwości odnośnie jej zgodności z prawem unijnym.
Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Modyfikacja umowy o zamówienie publiczne to zagadnienie, które w praktyce budzi wiele, nie zawsze uzasadnionych wątpliwości. Przepis art. 144 ust. 1 Pzp zakazuje dokonywania istotnych zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ przewidział możliwość i konieczne warunki ich dokonania. Omawiany przepis obowiązujący w brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 5 listopada 2009 r., wdrożył do polskiego porządku prawnego utrwalone już orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości w zakresie dopuszczalności zmian w treści umowy. Jednakże, sama treść przepisu nie wystarczy, aby rozwiać wszystkie wątpliwości, które mogą się pojawić w trakcie jego stosowania.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »