Komisja Europejska udostępniła (choć na razie tylko w języku Szekspira) formularz do złożenia online skargi dot. dostępu do rynku zamówień publicznych państw trzecich. Odwiedziliśmy tę stronę – nasza recenzja poniżej.
Decyzja o wyborze trybu postępowania w momencie planowania udzielenia zamówienia publicznego nie zawsze jest oczywista. Zamawiający często wahają się pomiędzy wyborem trybu znanego i w miarę szybkiego, a trybem mniej powszechnym, lecz często bardziej adekwatnym w danym stanie faktycznym. Dzisiaj w dzienniku Rzeczpospolita ukazał się mój artykuł, w którym analizuję wybrane tryby od strony praktycznej. Mam nadzieję, że przeprowadzona w nim analiza będzie dla Państwa przydatna. Polecam lekturę
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował od dawna oczekiwane stanowisko, w którym dopuścił do składania przez wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego skanu oferty opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym. UZP wskazał, że „ofertę, stanowiącą oświadczenie woli wykonawcy, należy uznać za dokument elektroniczny/ ofertę złożoną w postaci elektronicznej niezależnie od tego, czy jej postać elektroniczna powstała wyłącznie przy użyciu programu komputerowego, czy też na skutek przekształcenia postaci papierowej do postaci elektronicznej, jeżeli tylko dokument elektroniczny zostanie opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym a oferta przekazana zamawiającemu w sposób umożliwiający zapoznanie się z jej treścią" (art. 61 § 2 kc).
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Projektowane zmiany PZP bez wątpienia znacząco wpłyną na rynek zamówień publicznych. Żeby poznać ich ostateczny kształt, musimy jednak uzbroić się w cierpliwość. Sztandarowym hasłem nowego prawa zamówień publicznych jest zwiększenie efektywności udzielanych zamówień oraz zachęcenie przedsiębiorców z sektora MŚP do udziału w przetargach. W projekcie pojawia się nowość – katalog klauzul abuzywnych. Czy wpisanie wprost do aktu normatywnego katalogu niedozwolonych postanowień umownych realnie wpłynie na bardziej symetryczne kształtowanie obowiązków umownych stron?
Autorką wpisu jest Adriana Gostępska
To jest mój ostatni wpis na blogu EuroZamówienia. Wpis, którym chciałbym pożegnać się z czytelnikami.
To była długa przygoda… Pierwszy wpis na blogu powstał w maju 2011 roku. Od tego czasu na blogu zostało opublikowanych 180 artykułów napisanych przez dziesięciu autorów, z tego ponad 70 wpisów jest mojego autorstwa. Czas na mój ostatni wpis – od 1 stycznia 2019 roku zostawiam blog w rękach moich następców.
Po letniej przerwie ruszamy z kolejną odsłoną naszych autorskich warsztatów skierowanych do wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych. Mamy nadzieję, że tak jak dotychczas będą one okazją do wymiany poglądów i dyskusji na temat praktycznych problemów, z którymi na co dzień borykają się zarówno wykonawcy, jak i zamawiający. Cieszy nas niezmiernie, że nasze warsztaty spotykały się z tak dobrym przyjęciem ze strony uczestników i że są wśród naszych Gości osoby, które nie opuściły ani jednego spotkania. Dziękujemy za to co było i zapraszamy na to, co przed nami. A przed nami pięć warsztatów – pierwszy z nich pt. „Orzeczenie TSUE w sprawie „Esaprojekt”. Przełom czy kontynuacja?” już 10 października. Rejestracja właśnie się rozpoczęła >
Kilka dni temu pisałem o podziale na części jako nowym narzędziu dla zamawiających. Dzisiaj zastanówmy się, kiedy rzeczywiście warto dzielić zamówienie.
Od 28 czerwca 2016 r. zamawiający dysponują kolejnym narzędziem pozwalającym na lepsze niż do tej pory ukształtowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – mianowicie nowymi rozwiązaniami w zakresie podziału zamówienia na części.
Zakończyliśmy trzeci cykl Akademii EuroZamówień. Ostatnie warsztaty były poświęcone praktycznym zagadnieniom, które wybrali sami uczestnicy, głosując w ankiecie. Spotkania były na tyle ciekawe i inspirujące, że postanowiliśmy je dodatkowo przedstawić szerszej publiczności.
Od wielu lat trwa dyskusja nad poprawą funkcjonowania polskiego rynku zamówień publicznych. Jako jeden z najważniejszych problemów, na który mimo upływu czasu wciąż nie znaleziono rozwiązania, wskazuje się wykorzystywanie przez zamawiających swej dominującej pozycji w postępowaniu poprzez narzucanie potencjalnym kontrahentom uciążliwych postanowień umownych. Najczęściej przybiera to formę przenoszenia na wykonawców całego ciężaru ryzyk kontraktowych, co często prowadzi do ograniczania konkurencji poprzez rezygnację wielu wykonawców z udziału w takim postępowaniu lub – w najlepszym razie – do podwyższania cen.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »