W trakcie przygotowań do naszego śniadania biznesowego „Zamówienia publiczne a transakcje M&A” wielokrotnie spotykaliśmy się ze zdziwieniem oraz pytaniami dotyczącym połączenia ze sobą w ramach tego spotkania dziedzin powszechnie uważanych za całkowicie odrębne i rządzących się swoimi własnymi zasadami.
Coraz częściej zamawiający mają do czynienia z wykonawcami, którzy będąc na różne sposoby powiązani - kapitałowo, osobowo, finansowo, składają oferty w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W praktyce, badanie tych powiązań, a także decyzja o ewentualnym wykluczeniu podmiotów należących do grupy kapitałowej nadal sprawia zamawiającym sporo problemów, mimo że samo uzasadnienie wprowadzenie tej przesłanki - zapobieganie naruszeniom konkurencyjności, tzw. zmowom przetargowym, jest jak najbardziej słuszne. Zachęcam do lektury mojego artykułu na ten temat, który ukazał się w ostatnim miesięczniku "Zamawiający. Zamówienia publiczne w praktyce".
Współautorami tego artykułu są: Piotr Kunicki oraz Łukasz Jankowski, menedżer praktyki prawa energetycznego.
Dyskusja o stosowaniu pozacenowych kryteriów oceny ofert toczy się od lat. Ich zasadność popiera Prezes UZP, twierdząc że co prawda przepisy ustawy Pzp nie zmuszają zamawiających do ich stosowania, ale są one co najmniej pożądane. Poza sytuacjami, w których przepisy prawa wprost nakładają na zamawiających obowiązek oceny ofert z wykorzystaniem kryteriów innych niż cena, decyzja o ich zastosowaniu oraz przypisaniu im konkretnej wagi w ramach danego postępowania, leży w gestii zamawiających. Wprowadzanie dodatkowych, pozacenowych kryteriów oceny ofert może wydłużyć sam proces oceny, ponieważ ofertę trzeba badać pod kątem większej liczby kryteriów. Jednak, z drugiej strony może się okazać, że oferta wybrana wyłącznie według kryterium ceny nie do końca spełni wymagania zamawiającego, a w dłuższej perspektywie czasowej, wykonywanie takiej umowy będzie droższe, bo na przykład nie wzięto pod uwagę kwestii napraw gwarancyjnych czy kosztów eksploatacji.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »